حذف سنسور اکسیژن دوم پراید یکی از ایرادهای شایع در مدلهای یورو ۴ می باشد. علت این خطا می تواند از سنسور اکسیژن دوم ، کاتالیست و … باشد.

در این مقاله به چرایی بروز این خطا  و نحوه برطرف کردن این مشکل خواهیم پرداخت.

سنسور اکسیژن دوم

سنسور اکسیژن دوم یکی از سنسورهای نصب شده بر روی خودروهای یورو ۴ می باشد. وظیفه این سنسور بررسی کیفیت کاتالیست می باشد.

خودروهای یورو ۴ دارای دو سنسور می باشند. یک سنسور در قبل از کاتالیست نصب می شود. به این سنسور ، سنسور اکسیژن اول یا سنسور اکسیژن بالایی می گویند.

یک سنسور در بعد از کاتالیست قرار داد که به آن سنسور اکسیژن دوم یا سنسور اکسیژن پایین نیز اطلاق می شود.

سنسور اول یا بالایی نقش اساسی در عملکرد خودرو دارد. این سنسور وظیفه تنطیم نسبت هوا به سوخت را دارد. خرابی این سنسور منجر به خام سوزی و افزایش مصرف خواهد شد.

سنسور دوم اکسیژن بیشتر در بحث آلایندگی تاثیر گذار هست. وظیفه این سنسور بررسی کیفیت گازهای خروجی از اگزوز می باشد.

چنانچه در عملکرد کاتالیست مشکلی وجود داشته باشد یا آلاینده های خودرو افزایش یابد ، این سنسور یا از طریق مدیریت پاشش سعی در برطرف کردن این حالت می کند و یا با خطا انداختن به راننده هشدار می دهد.

علت خرابی سنسور اکسیژن دوم

دلایل زیادی سبب بروز خطای سنسور اکسیژن دوم می شود. در زیر به برخی دلایل بروز این خطا میپردازیم.

عمر مفید سنسور اکسیژن دوم

همانند باقی سنسورهای خودرو این سنسور نیز دارای عمر مفیدی می باشد. پس پایان عمر مفید آن چراغ چک روشن می شود و در دیاگ خطا می اندازد.

بستگی به جنس مورد استفاده نیز دارد. برخی از سنسورها بعضا تا صد هزار کیلومتر نیز بدون مشکل کار میکنند.

بعضی از سنسورها بسیار بی کیفیت بوده و با ۴ یا ۵ هزار کارکرد نیز دچار مشکل می شوند.

خرابی کاتالیست

پر شدن کاتالیست  و یا خالی کردن کاتالیست یکی دیگر از دلایل بروز خطای سنسور دوم می باشد.

پر شدن کاتالیست سبب بی جون شدن خودرو می شود و عملکرد خودرو دچار اختلال می شود.

خرابی سیم کشی

قطع بودن سیم کشی سنسور یا خرابی سوکت و کانکتور آن می تواند منجر به بروز خطا و عدم عملکرد مناسب آن شود.

کیفیت پایین بنزین

در برخی موارد هم سنسور دوم و سیم کشی خودرو سالم می باشد و هم کاتالیست نیز از کیفیت مناسبی برخوردار است.

اما بدلیل کیفیت پایین بنزین چراغ چک خودرو با خطای سنسور دوم روشن می شود.

بعضا مشاهده می شود که مشتریان بعد از سفر به شهرستان و استفاده از بنزین های بی کیفیت دچار این معضل می شوند.

نشانه های خرابی سنسور اکسیژن دوم

در اکثر مواقع خرابی این سنسور خیلی تاثیر خاصی در عملکرد خودرو ندارد.

از آنجاییکه این سنسور بیشتر بر روی کنترل کیفیت کاتالیست نظارت دارد ، لذا خرابی آن بیشتر با دستگاه های چهار گاز قابل تشخیص هست.

لذا اگر چراغ جک خودرو روشن شد و تاثیر خاصی در عملکرد خودروی خود مشاهده نکردید ، احتمال خرابی این سنسور زیاد می باشد.

حذف سنسور اکسیژن دوم پراید

برای حل مشکل خرابی سنسور اکسیژن دوم چندین راهکار وجود دارد.

یا این خرابی از ناحیه خود سنسور می باشد که با تعویض سنسور مشکل حل می شود.

احتمال اینکه ایراد از ناحیه کاتالیست باشد نیز وجود دارد. که باید کاتالیست تعویض شود.

اما منطقی ترین راه حذف سنسور اکسیژن دوم پراید می باشد.

از آنجاییکه خود سنسور اکسیژن در حال حاضر چیزی در حدود ۲ میلیون قیمت دارد ، و کاتالیست نیز حداقل ۴ میلیون به بالا می باشد و احتمال اینکه هر دو آنها سالم باشند و با تعویض مشکل حل نشود ، لذا منطقی ترین کار حذف این سنسور می باشد.

نحوه حذف سنسور اکسیژن دوم پراید

برای حذف سنسور اکسیژن دوم پراید باید از پروگرامر تخصصی استفاده شود.  برای انجام اینکار حتما به نکات زیر توجه فرمایید.

  • حذف سنسور اکسیژن دوم پراید باید توسط افراد متخصص و ایسیو کار انجام شود 
  • از انجام اینکار توسط دیاگ پرتابل جدا خودداری شود

حذف غیر اصولی و توسط دیاگ های پرتابل سبب آسیب به ایسیو و خودرو شما می شود. 

همچنین می تواند منجر به روشن نشدن خودرو و از بین بردن کد سوئیچ خودرو شما شود. 

معایب و مزایا حذف سنسور اکسیژن دوم پراید

مزایا حذف سنسور اکسیژن دوم 

  • جلوگیری از هزینه های گزاف 
  • خاموش شدن چراغ چک
  • سازگاری با بنزین های موجود  

 

معایب حذف سنسور اکسیژن دوم :

  • افزایش ناچیز آلایندگی 

 

مرکز تخصصی آرمان خودرو با استفاده از تیمی مجرب و با بهره گیری از پروگرامر تخصصی می تواند این سنسور را بدون آسیب به خودرو برای شما انجام دهد. 

آرمان خودرو آموزش و تعمیرات تخصصی ایسیو در کشور

جهت مشاوره از طریق تماس با ما در ارتباط باشید. 

 

 

 

 

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید