ایسیو بوش از ایسیوهای پرکاربرد در خودروها میباشد. ایسیو بوش ایسیوی بسیار دقیق و حساس می باشد. نرم افزار این مدل ایسیو نسبت به سایر ایسیوها بسیار دقیق تر می باشد. برای هر حالتی از عملکرد خودرو یک جدول جداگانه تعریف شده است. این مدل هم در خودروهای داخلی و هم در خودروهای خارجی مورد استفاده قرار گرفته است. در بعضی از مدل ها بردهای بکار برده شده در ایسیوهای بوش بردهای ظریف و دارای فیبر ضعیفی هستند و در اثر استفاده طولانی مدت دچار مشکلاتی میشوند. در این مقاله به ایرادهای شایع ایسیوهای بوش و علائم خرابی آن خواهیم پرداخت.

 

انواع ایسیو بوش:

ایسیوهای بوش به چندین مدل تقسیم بندی میگردند.

در ذیل به معرفی این مدل ایسیوها و خودرویی که روی آنها این مدل ایسیو استفاده شده است میپردازیم.

  • ایسیو بوش Me4.4

Me7.4.4  بر روی ۲۰۶ مدل ۸۲ تا ۸۵ تیپ پنج و تیپ شش قرار گرفته است. این مدل ایسیو بر روی خانواده ۴۰۵ و پژو پارس موتور tu5  مدل ۸۷ به بالا نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

این ایسیو روی خودروهای دریچه گاز برقی مورد استفاده قرار گرفته است.

علاوه بر خودروهای داخلی این مدل بر روی خودروی h30cross  چینی نیز بکار برده شده است.

  • ایسیو بوش m4.4

این مدل بر روی خودروهای موتور xu7  بر روی خانواده ۴۰۵ مورد استفاده قرار گرفته است. دریچه گاز این مدل ایسیو برخلاف me7.4.4  سیمی می باشد. یکی از راههای تشخیص این مدل از بوش me7.4.4   از تعداد ردیف پین های داخل سوکت می باشد. ایسیو های me7.4.4  دارای ۴ ردیف پین هستند درحالیکه ایسیو m7.4.4  سه ردیفه هستند.

 

  • ایسیو بوش me4.5

این مدل بر روی خودروی ۲۰۶ تیپ پنج و شش مدل ۸۵ تا ۹۲ مورد استفاده قرار گرفته است. محل قرارگیری این کامپیوتر در داخل محفظه موتور بر روی گلگیر سمت شاگرد می باشد.

  • ایسیو بوش ۷٫۴٫۹me

کامپیوتر بوش ۷٫۴٫۹ بر روی خودروهای ef7 مدل ۸۸ به بالا نصب شده است. این ایسیو در داخل محفظه موتور و جلوی باتری تعبیه شده است.

  • ایسیو بوش mp2 و mp7.3

این ایسیو بر روی خانواده زانتیا با حجم موتور ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ سی سی بکار برده شده است.

  • ایسیو بوش ۷٫۹٫۷

این کامپیوتر بر روی خودروی پراید، زامیاد و حتی خودروهای چینی mvm 530  مورد استفاده قرار گرفته است. ایسیو بوش زامیاد ۷٫۹٫۷٫۱ می باشد. در پرایدهای دوگانه بوش نیز ایسیو بوش ۷٫۴٫۱۱ مورد استفاده قرار گرفته است.

  • ایسیو بوش me17

این مدل بر روی خودروی ۲۰۶ و ۲۰۷ ، ۴۰۵ و پژو پارس، سمند و دنا Ef7 مورد استفاده قرار گرفته است. در خودروهای ۲۰۶ این کامپیوتر در پشت باتری تعبیه شده است و در خودروهای سمند و ۴۰۵ جلوی باتری محل قرار گیری این ایسیو می باشد.

  • ایسیو بوش me7 چینی

ایسیو me7  چینی بر روی خودروهای برلیانس، چانگان، آریو و طیف وسعی از خودروهای چینی استفاده شده است.

  • ایسیو بوش me17 چینی

این مدل بر روی خودروهای چانگان ، byd، کوپا ، هاوال و … بکار برده شده است.

  • ایسیو me17 هیوندای کیا

این مدل بر روی خودروهای هیوندا کیا نظیر سراتو مورد استفاده قرار گرفته است.

ایرادهای شایع ایسیوهای بوش:

برخی از ایسیوهای بوش بدلیل ضعف طراحی دچار مشکلاتی می شوند. در زیر به برخی از این ایرادها و شواهدی که بر روی خودرو بوجود می آورند خواهیم پرداخت.

  • تعمیر ایسیو بوش me4.4

از شاهکارهای خرابی ایسیوهای بوش ایسیو بوش me7.4.4  می باشد. این مدل ایسیو به مرور زمان دچار مشکلات عدیده ای می شوند. از شواهد خرابی ایسیو بوش می توان به خاموش کردن، گاز نخوردن، دور موتور بالا گیر کردن و …. اشاره کرد. معمولا مواردی که منجر به خرابی این مدل می شود نصب محافظ ایسیو می باشد. خرابی این مدل اکثرا خرابی قطعه نیست و برد دچار آسیب می شود.

 

  • تعمیر ایسیو بوش me7 چینی

از ایرادهای شایع این مدل ایسیو می توان به آبخوردگی این مدل اشاره نمود. این مدل بدلیل موقعیت قرارگیری ایسیو خصوصا بر روی خودروهای آریو اکثرا دچار آبخوردگی و آسیب می شوند. شواهد خرابی این مدل ایسیو بصورت خاموش کردن و روشن نشدن خودرو نمایان می شود. بسته به حجم آبخوردگی حتی در برخی موارد ممکن است منجر به عدم تعمیر و تعویض ایسیو شود.

 

  • تعمیر ایسیو بوش زانتیا

بوش های زانتیا در مدل های mp5.2  و  mp7.3  که بر روی خودروهای مدل پایین هستند اکثرا در اثر مشکلاتی که در سیم و سیم کشی خودرو وجود دارد دچار آسیب می شوند. مشکلاتی نظیر گاز نخوردن و عدم کارکرد استپر و سنسور دریچه گاز، عدم کارکرد سنسور مپ و در برخی موارد روشن نشدن خودرو می تواند از شواهد خرابی این مدل باشد.

 

  • تعمیر ایسیو بوش me17 ایرانی و چینی

از ایرادهای شایع این مدل می توان به گاز نخوردن و خطاهای دریچه گاز اشاره نمود. اگر مشکل گاز نخوردن بصورت دائمی و همیشگی نیست و هر از گاهی این خطاها بروز پیدا می کند اکثرا این ایراد از ناحیه سیم و سیم کشی خودرو می باشد. ولی اگر این مشکلات بصورت دائمی باشد اکثرا مشکل از ناحیه ایسیو می باشد. علت بروز این مشکل در اکثر مواقع مشکلاتی هست که از ناحیه سیم و سیم کشی وجود دارد و در اثر اتصالی سیم کشی ایسیو دچار آسیب می شود. گاها این معضلات سبب آسیب به فیبر ایسیو می شود و منجر به تعویض کامپیوتر خودرو می باشد.

  • تعمیر ایسیو بوش me4.9

خانواده خودروهای ef7 بطورکلی از ناحیه کوئل دچار خرابی و مشکل می باشند. خرابی های کوئل در برخی موارد سبب آسیب به ایسیو می شود. شواهد خرابی ایسیو بوش ۷٫۴٫۹ اکثرا به این صورت نمایان می شود که یکی یا چند تا از خانه های کوئل از کار می افتد و چراغ چک بطور دائم روشن می شود. از کار افتادن کوئل سبب تک کار کردن و لرزش خودرو می شود. در این مورد اکثرا آیسی کوئل دچار ترکیدگی می شود. از دیگر شواهد خرابی ایسیو ۷٫۴٫۹ می توان به روشن نشدن و گاز نخوردن خودرو اشاره نمود که در اثر مشکلات سیم و سیم کشی یا آبخوردگی به ایسیو بوجود می آید.

 

  • تعمیر ایسیو بوش ۷٫۹٫۷

ایسیو بوش ۷٫۹٫۷ در اثر اتصالی سیم و سیم کشی خصوصا اتصالی از ناحیه سنسور دمای آب دچار آسیب می شوند. این خرابی سبب گاز نخوردن و بعضی مواقع گاز اضافه خوردن و دور موتور بالا گیر کردن می شود. اکثرا خرابی این مدل برد ایسیو دچار آسیب می شود و قطعه آسیب نمی بیند.

جمع بندی

بطور کلی از شواهد و علائم خرابی ایسیو بوش می توان به گاز نخوردن، دورموتور بالا گیرکردن، عدم کارکرد کوئل، عدم کارکرد سنسور مپ، آبخوردگی و روشن نشدن و … می توان اشاره کرد. مرکز فنی آرمان خودرو با بهره گیری از اساتید مجرب و کار بلد و همینطور بهره مندی از دستگاه های تخصصی  قادر به تعمیر این مدل از ایسیو های می باشد.

در صورت بروز مشکل از ناحیه ایسیو بوش موجود بر روی خودروی خود با دفتر فنی آرمان خودرو در ارتباط باشید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید