وظیفه کویل کماکان همان وظیفه همیشگی آن در خودرو ، یعنی افزایش ولتاژ برای انجام فرآیند جرقه زنی است. اصلی ترین تفاوت کویل دوبل خودروهای انژکتوری نسبت به کویل کاربراتوری ، دوبل بودن آن است بدین معنا که دو کویل مجزا در کنار هم ، در داخل کویل دوبل وجود دارد.

یک سر سیم پیچ های اولیه این کویل ها به برق ارسالی از رله دوبل متصل است و سر دیگر سیم سیم پیچ های اولیه به پایه های ECU ارتباط دارند. هر زمان که پایه A31 از ECU بدنه شود شمع های ۱ و ۴ همزمان و هر زمان که پایه A32 از ECU بدنه شود ، شمع های ۲ و ۳ همزمان جرقه می زنند که البته فقط یکی از این جرقه ها مفید است زیرا سیلندر شمع دیگر در مرحله تخلیه است.

اهم سیم پیچهای اولیه حدود ۰/۸ اهم و اهم سیم پیچهای ثانویه کویل حدود ۱۰ کیلواهم است. کویل دوبل در ۲۰۶ و رانا ، دقیقا بر روی سرسیلندر و در موقعیتی قرار گرفته که زائده های شمع های آن بتواند هر چهار شمع را در بر بگیرد.

آشنایی با اثرات خرابی ظاهری کویل دوبل در روی خودرو:

با توجه به عملکرد کلی این عنصر ، در خرابی آن معمولا شاهد حداقل یکی از موارد ذیل خواهیم بود:

۱- بالا رفتن نسبی مقدار مصرف بنزین به طور محسوس در زمان نیم سوز شدن کویل. این اتفاق از آنجا ناشی می شود که با نیم سوز شدن کویل مقدار مقاومت مدار اولیه و یا ثانویه بالا رفته ودر نتیجه از شدت جرقه کاسته می شود. این مورد پیامد کاهش راندمان موتور را به دنبال خواهد داشت. به دنبال این موضوع راننده که به طور معمول به عنوان مثال باید پدال گاز را ۳ سانتیمتر زیر پا می فشرد تا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد حالا ناخودآگاه باید پدال را ۳/۵ سانتیمتر فشار دهید. این مهم بدون اینکه مشکلی را برای رانندگی با خودرو مزبور به وجود آورد باعث افزایش مقدار مصرف می شود.

۲- در حالت سوختن کویل ، خودرو طبیعتا روشن نمی شود اما روشن نشدن آن با روشن نشدن ناشی از سوختن به عنوان مثال سنسور دور موتور متفات است. همانطور که بحث شد کویل دوبل مجموعه ای از دو کویل مستقل است. وقتی کویل می سوزد در بیشتر حالات فقط یکی از دو کویل از دو کویل معیوب می شود. در این حالت با توجه به اینکه یک کویل سالم است ، دو سیلندر از چهار سیلندر در هنگام استارت روشن شده و به نظرمی رسد که موتور در هنگام استارت روشن شده است اما با رها کردن سوئیچ ، خودرو بدون آنکه روشن کامل شود خاموش می شود. با دقت در نحوه خرابی این قطعه بلافاصله پس از استارت زدن می توان به خرابی کویل پی برد.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید